۸ اسفند ۱۳۸۷

تجارب توسعه و استقرار سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)- بخش دوم

پیرو مطلب تجارب توسعه و استقرار سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار (بخش اول)، این بار قصد دارم حداقل نیازمندی های عملکردی مورد انتظار از یک موتور BPM را فهرست کنم. پیش نویس این نیازمندی ها، در انتهای مرحله تحلیل و طراحی یه پروژه واقعی BPM توی ایران تهیه شد که دو سال پیش درگیرش بودم. این فهرست، توی کارای بعدی بالغ تر شد و نهایتاً این چیزی شده که شما در این جا می بینید. امیدوارم بدردتون بخوره.

فهرست حداقل نیازمندی های عملکردی مورد انتظار از یک موتور BPM :
1- پشتیبانی از الگوهای طراحی مورد نیاز شامل
1-1 فرايندهای سلسله مراتبي (فرایند و زیر فرایند)
2-1 ارتباط فرایندها و سرویس ها با یکدیگر شامل:
  • استفاده مجدد (بسط عمودی) از سایر فرایندهای سیستم
  • آغاز نمودن (Initiate) سایر فرایندهای سیستم (اتصال افقی فرایندهای سیستم با سایر فرایندها)
  • استفاده مجدد (بسط عمودی) از سرویس های خارجی
  • آغاز نمودن سرویس های خارجی
  • اتصال افقی فرایندهای سیستم با سرویس های خارجی
3-1 پشتيباني از رويدادهاي شروع، پایان و مياني شامل:
  • رويدادهاي زماني (رسيدن به زمانی بخصوص یا گذشتن از زمان تعریف شده)
  • رويدادهاي قانون محور (برآورده شدن شرطی خاص)
  • نکته قابل توجه این است که اکثر BPMS ها از رویدادهای میانی به درستی پشتیبانی نمی کنند
4-1 Role-based بودن سیستم مدیریت فرایند
  • در صورت وجود چندین نمونه از یک اکتور در سیستم، باید با ترسیم يك خط (sequence) بين دو اکتور، وظيفه مورد نظر به کارتابل شخص مورد نظر ارسال شود (مثلاً در صورت وجود 500 نمایندگی فروش و یک سازمان فروش در سیستم فروش، باید بتوان با ترسیم یک خط بین سازمان فروش و نمایندگی فروش، تمام مبادلات بین این دو اکتور را پوشش داد. یکی از مشکلات بعضی از BPMS ها این است که در صورت نیاز به ارجاع یک وظیفه بین سازمان فروش و نمایندگی های فروش، باید 500 مسیر مختلف بین سازمان فروش و نمایندگی های فروش ترسیم شود!)
5-1 توانايي Compensation فرایندها

2- مولفه ای جهت مدیریت فرایندهای در حال اجرا شامل:
  • توقف ساير فرايندها توسط یک فرایند
  • بلوكه نمودن و آزاد كردن ساير فرايندها
  • غيرفعال شدن گزينه انتخاب وظيفه مورد نظر از كارتابل به صورت موقتي
3- مدیریت دسته ای وظایف
  • اعمال يك شرط يا فانكشن خاص بر روی دسته اي از وظايف موجود در كارتابل (مثلاً تاييد يا رد همزمان چندين فرايند)
4- امکان جستجوي entity در حال گردش در كارتابل
5- مانیتورینگ فعالیت های کسب و کار (BAM)
  • امکان مانیتورینگ گرافیکی وظیفه ای بخصوص
  • امکان مانیتورنیگ فرایندی بخصوص

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر